سال 1403

انتشارات قطره

کتاب‌های انتشارات قطره

در میان ناشران ایرانی معدودند ناشران پر سابقه و دیرپایی که همچنان تازه‌نفس و فعال در صنعت نشر باقی‌مانده‌اند و ذهنیت خوانندگانشان را با ارائه آثار، ضعیف و کم کیفیت خراب نکرده‌اند. این ناشران هرچند وقت یک‌بار با خبری خوش مخاطبان خود را خوشحال می‌کنند: خبر از چاپ اثری معتبر چه به‌صورت تألیفی و چه به‌صورت ترجمه‌ای. نشان‌وارهٔ این ناشران که بر جلد کتاب نقش می‌بندد، خیال خواننده راحت می‌شود که قرار است کتابی را مطالعه کند که ناشرش به شعور خریدار احترام گذاشته و در فرم و محتوای اثر انتخاب‌شده برای چاپ کم نگذاشته‌است. نشر قطره جزو چنین ناشرانی است.

از ۶۷ تا به امروز؛ جوان و پرشور

عمدتاً وقتی از ناشران پر سابقه و موفق سخن می‌گوییم ممکن است زمان تأسیس آن‌ها را به سال‌های دور مانند دهه ۳۰ یا ۴۰ شمسی بازگردانیم. نشر قطره نه آن‌قدر پیر و نه از آن‌طرف تازه‌کار است. این موسسه انتشاراتی در سال ۶۷ تأسیس شد. زمانی که خوانندگان ایرانی پس از دوره‌ای کوتاه از بی‌ثباتی و فترت در عرصه نشر کتاب، خواهان مطالعه آثار جدید و متنوع بودند. اگرچه حوزه کاری نشر قطره تخصصی و محدود به موضوعی خاص نیست، اما بررسی کتب چاپ‌شده در آن نشان می‌دهد که کیفیت آثار در حد آثار تخصصی و آکادمیک است و همچنین از شاخصه‌ای دیگر نیز به‌غایت بهره‌مند: زبانی شیوا، ساده و روان برای عامه مخاطبان. در واقع باید گفت نشر قطره هم توانسته انتظارات خوانندگان دانشگاهی و تخصصی را برآورده کند و هم کتبش را از گزند خطر ثقیل‌نویسی و دید محدود به دور نگه دارد.

ناشری پرکار

دامنه موضوعاتی که در نشر قطره از آنان آثار تألیفی و ترجمه‌ای به چاپ رسیده است متنوع هست: ادبیات، تئاتر و ادبیات نمایشی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، رمان و داستان ایرانی و خارجی، روان‌شناسی، زندگینامه و خاطرات، علوم و فنون، آموزشی، دین، هنر، زبان‌شناسی و پزشکی. نشر قطره از ابتدای تأسیس در دی‌ماه ۶۷ تاکنون بیش از ۲۰۰۰ جلد کتاب را به بازار نشر کشور عرضه کرده است. کتبی که شمار بسیاری از آنان در اثر تقاضای زیاد بارها به چاپ دوباره رسیده‌اند.

آنلاین بخوانید

امروزه کتاب‌خوانان علاوه بر شیوه سنتی کتاب‌خوانی و خرید نسخه چاپی، تمایل زیادی به خواندن کتاب‌ها به شیوه آنلاین پیدا کرده‌اند. خوشبختانه چندسالی است که در ایران نیز چند اپلیکیشن امکان دانلود قانونی و با اجازه ناشران را پیدا کرده‌اند و تعدادی از آثار در اختیار مخاطبان گذاشته است. با این حال این حوزه هنوز ظرفیت‌های استفاده‌نشده بسیار دارد. مثلاً بارها اتفاق افتاده که مخاطب نتوانسته کتاب موردعلاقه‌اش را به‌صورت پی‌دی‌اف یا ای‌پاب پیدا کند و در نهایت مجبور شده نسخه چاپی را خریداری کند. بااین‌حال نشر قطره جزو این دسته از ناشران نیست و از سال ۹۵ امکان دانلود قانونی کتب خود را، باقیمتی پایین‌تر از نسخه چاپی و از راه‌های گوناگون فراهم کرد. دامنه این کتاب‌ها فراوان است و شامل آثار پرفروش و جدید نیز می‌شود.

سلامی دوباره به کتاب‌فروشی‌های محلی

نمایشگاه کتاب تهران، میعادگاه دوستداران کتاب است. هرساله در طول مدت برگزاری نمایشگاه هزاران کتاب‌خوان حرفه‌ای از آن بازدید کرده و به‌صورت مستقیم کتب موردنیازشان را از ناشران تهیه می‌کنند. ناشران نیز در طول این مدت برنامه‌های مختلفی از جشن امضا گرفته تا مراسم رونمایی کتاب برگزار می‌کنند. با این تفاصیل خبر عدم شرکت ناشری در نمایشگاه کتاب کمی عجیب می‌نماید. چه ناشری است که حاضر است این فرصت کم‌نظیر برای ارتباط‌گیری مستقیم با مخاطبانش را از دست بدهد؟ نشر قطره در نمایشگاه کتاب ۹۷ و ۹۸ شرکت نکرد و علت آن را حمایت از کتاب‌فروشی شهرها و محلات گوناگون دانست. در واقع این حرکت با هدف کمک به کتاب‌فروشان محلی و متوجه ساختن کتاب‌خوانان به این امر بود که کتاب خریدن و کتاب خواندن را محدود به اردیبهشت هرسال و روزهای برگزاری نمایشگاه نکنند و در هر روز سال کتاب بخوانند.

شماری از آثار معروف

نشر قطره تاکنون کتب مشهور بسیاری را چاپ کرده است. مشهورترین آثاری که توسط این ناشر منتشر شده است مجموعه ۴ جلدی «روی صحنه آبی» از اکبر رادی و حکایت دولت و فرزانگی نوشتهٔ مارک فیشر است. همچنین نشر قطره آثار کاربردی و پرفروشی در زمینه روان‌‎شناسی همچون «بهبود رابطهٔ والد و کودک از طریق بازی»، «ازدواج و باورهای رایج»، «انتقاد»، «اضطراب امتحان»، «آشفتگی‌ها در روابط زوجی و راه‌های افزایش رضایت زناشویی»، «ارتباط مؤثر»، «هوش هیجانی» و «درمان و دارونما» را به چاپ رسانده است. نشر قطره برای طرفداران ماجراهای کارآگاهی نیز خبرهای خوشی دارد و کتب متعددی را زیرمجموعه داستان‌های پلیسی منتشر کرده است. در زمینه علوم اجتماعی، علوم سیاسی و فلسفه نشر قطره آثار مهمی از اندیشمندان بزرگ همچون «عناصر فلسفه حق» از هگل، «وقتی نیچه گریست» از اروین یالوم، «بار هستی» از میلان کوندرا، زندگینامه خودنوشت جرج دبلیو بوش، «انسان اجتماعی» از رالف دارندورف و «نبردهای اوباما» از باب وودوارد را به چاپ رسانده است.

تجربه فعالیت نشر قطره در صنعت نشر ایران حکایت از آن دارد که علیرغم سختی و دشواری فعالیت در این حوزه، هنوز هم می‌توان بهترین کتاب‌ها را به مخاطب عرضه نمود. می‌توان در آینده امیدوار بود که نشر قطره کتاب‌های خوب بیشتری را به بازار نشر ارائه کند.



کتاب‌های پرفروش قطره

٪۱۰
حکایت دولت و فرزانگی
۷۵,۰۰۰ ۶۷,۵۰۰ تومان
٪۱۰
وقتی نیچه گریست
۲۵۵,۰۰۰ ۲۲۹,۵۰۰ تومان
٪۱۰
بار هستی
۱۸۰,۰۰۰ ۱۶۲,۰۰۰ تومان
٪۱۰
پستچی
۶۵,۰۰۰ ۵۸,۵۰۰ تومان
٪۱۰
درمان شوپنهاور
۲۶۰,۰۰۰ ۲۳۴,۰۰۰ تومان
٪۱۰
سه‌شنبه‌ها با موری
۱۲۵,۰۰۰ ۱۱۲,۵۰۰ تومان
٪۱۰
مامان و معنی زندگی
۷۸,۰۰۰ ۷۰,۲۰۰ تومان
٪۱۰
هفت قانون معنوی موفقیت
۵۰,۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ تومان
٪۱۰
تو همانی که می‌اندیشی
۴۰,۰۰۰ ۳۶,۰۰۰ تومان
٪۱۰
قله‌ها و دره‌ها
۹۸,۰۰۰ ۸۸,۲۰۰ تومان
٪۱۰
جنون قدرت و قدرت نامشروع
۵۵,۰۰۰ ۴۹,۵۰۰ تومان
٪۱۰
خانه دایی یوسف
۱۹۰,۰۰۰ ۱۷۱,۰۰۰ تومان
٪۱۰
الگوسازی برای کت و پالتو و مانتو به روش مولر و پسران
۲۵۰,۰۰۰ ۲۲۵,۰۰۰ تومان
٪۱۰
الگوسازی برای پیراهن و بلوز به روش مولر و پسران
۲۹۰,۰۰۰ ۲۶۱,۰۰۰ تومان
٪۱۰
خیره به خورشید نگریستن
۲۲۰,۰۰۰ ۱۹۸,۰۰۰ تومان
٪۱۰
مسئلهٔ اسپینوزا
۲۹۰,۰۰۰ ۲۶۱,۰۰۰ تومان
٪۱۰
مکتب‌های ادبی
۱۲۰,۰۰۰ ۱۰۸,۰۰۰ تومان
٪۱۰
غمنامه رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی
۱۵۰,۰۰۰ ۱۳۵,۰۰۰ تومان

کتاب‌های جدید قطره