سال 1403

جوجو مویز (Jojo Moyes)

کتاب‌های جوجو مویز (Jojo Moyes)

مطمئنا شما نیز در مترو، اتوبوس یا دست همکاران و همکلاسی‌های خود، کتاب «من پیش از تو» را دیده‌اید. کتابی که حتی اگر مقاله‌ای راجع به آن نخوانده باشید، به خوبی می‌دانید تا چه حد جذاب و پرفروش است. این کتاب را جوجو مویز نوشته است. نویسنده‌ای که با قلم سحرآمیزش، از ایده‌ای کلیشه‌ای، یکی از جذاب‌ترین رمان‌های عاشقانه را پدید آورده است.

جوجو مویز در سال ۱۹۶۹ متولد و در لندن بزرگ شد. او در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشته است، از نویسندگی برای افراد نابینا گرفته تا مقاله‌نویسی برای روزنامه‌ها. مدرک تحصیلی خود را از Royal Holloway و Bedford New College دریافت کرد و پس از آن به خاطر اخذ بورسیهٔ تحصیلی از دانشگاه سیتی، تحصیلات تکمیلی خود را در رشتهٔ روزنامه‌نگاری ادامه داد. او از سال ۱۹۹۴ برای روزنامهٔ ساندی مورنینگ کار می‌کرد، ولی بعد از آن نویسندگی را به صورت مستقل آغاز کرد اگرچه ده سال طول کشید تا با رمان محبوب و مشهور او یعنی «من پیش از تو» حسابی سروصدا کند و جزء نویسندگان برتر قرار بگیرد. مویز از سال ۲۰۰۲، وقتی اولین کتابش با نام «باران پناهگاه» را منتشر کرد، به عنوان یک داستان نویس تمام‌وقت به رسمیت شناخته شد. جوجو مویز دوبار برندهٔ جایزهٔ رمان برتر سال انجمن رمان‌های رومانتیک شده است. او این جایزه را یک بار در سال ۲۰۱۱ برای نوشتن رمان آخرین نامه از معشوق و یک بار نیز در سال ۲۰۰۳ برای نوشتن میوهٔ خارجی دریافت کرد. هم‌چنین در سال ۲۰۱۲، رمان معروف خود (همان که شما به خوبی با آن آشنا هستید) را نوشت. رمان «من پیش از تو» که در جایزهٔ کتاب گلکسی بریتانیا، به عنوان کتاب سال معرفی شد. همانطور که خودتان نیز می‌دانید، بر اساس این کتاب یک فیلم سینمایی ساخته شده است که در ژوئن سال ۲۰۱۶ روی پردهٔ سینما رفت و با بازی درخشان و خنده‌های دلچسب و به یاد ماندنی امیلیا کلارک، به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمایی عاشقانه تبدیل شد.  مویز اکنون با همسر روزنامه نگار خود، چارلز آرتور و سه فرزندش در مزرعه‌ای زندگی می‌کند.

برای دیدن وبسایت شخصی نویسنده به آدرس www. jojomoyes.com مراجعه بفرمایید.

کاراکترهای خاص ولی معمولی

یکی از دلایل محبوبیت رمان‌ها و قلم جوجو مویز، توجه به کاراکترهای معمولی است. این کاملا صحیح است که رمان عاشقانهٔ «دزیره» رد خور ندارد و راجع به عشق نافرجام دزیره به ناپلئون است. ولی جوجو مویز راجع به افراد عادی جامعه می‌نویسد. کسانی که در زندگی دوندگی‌های زیادی دارند، با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند و قرار نیست ژن برتر یا اسم و رسم تاریخی خاصی داشته باشند. کاراکترها درست مثل شما هستند. خود جوجو مویز در مصاحبه‌ای به گاردین گفت:

من به زندگی‌های پر زرق و برق هیچ علاقه‌ای ندارم. فقط راجع به کسانی کنجکاوم که برای رسیدن به جایی در جامعه تلاش می‌کنند.

جوجو مویز با شوخ طبعی ذاتی، قلم گرم و صمیمانهٔ خود را روی کاغذ می‌چرخاند و کتاب‌هایی راجع به معمولی‌ها می‌نویسد. معمولی‌هایی که زندگی عاشقانهٔ دلچسبی را تجربه می‌کنند. سپس در کتاب‌های خود رفته رفته مسائل اجتماعی را پیچیده‌تر می‌کند و اثری با عنوان «بخشندهٔ ستاره‌ها» می‌نویسد. کتابی راجع به کتابداران بشردوست. زنانی که در دههٔ ۱۹۳۰، کتاب‌های خود را به شهرهای محروم و دور افتاده می‌فرستادند.

از کدام کتاب جوجو مویز شروع به خواندن کنم؟

نویسندهٔ کتاب «من پیش از تو» کتاب‌های زیادی را به چاپ رسانده که ارزش خواندن را دارند. اما از این میان برخی از کتاب‌ها خواندنی‌تر هستند. حتی اگر می‌خواهید با او بیشتر آشنا شوید، ابتدا باید با بهترین و شناخته‌ترین آثار او شروع کنید و سپس سراغ باقی آثار بروید. ما در ادامه بهترین و خواندنی‌ترین آثار جوجو مویز را به شما معرفی می‌کنیم و خلاصه‌ای در ارتباط با هر کدام در اختیارتان قرار می‌دهیم.

من پیش از تو (۲۰۱۲)

در حقیقت جز «من پیش از تو» که بیش از ۱۴ میلیون نسخه فروش داشته، کتاب بهتر دیگری پیدا نمی‌شود که رتبهٔ اول این لیست پیشنهادی را از آن خود کند. پس بهتر است شما نیز با این کتاب شروع کنید. رمان «من پیش از تو» داستان لو کلارک است. دختری که اصلا جاه طلب نیست، ولی خوش‌بینانه‌ترین نگاه را به زندگی دارد. شوخ طبعی، شیطنت و سلیقهٔ خاص او در انتخاب لباس مخاطب از همان صفحهٔ اول به دام می‌اندازد. وقتی لو کار جدید خود را برای مراقبت از ویل ترینور یک بانکدار متمول و جوان که از گردن به پایین فلج شده، شروع می‌کند، احساس می‌کند که خوش بینی ذاتی و همیشگی‌اش مقابل عصبانیت و ناامیدی ویل قرار گرفته است. وقتی آن‌ها عاشق یکدیگر می‌شوند، سعی می‌کنند معنای جدیدی برای زندگی خود پیدا کنند. خوشبختانه جوجو مویز برای طرفداران سرسخت این کتاب، دو جلد دیگر با عنوان «بعد از تو» و «باز هم من» نیز نوشته است.

ماه عسل در پاریس(۲۰۱۷)

 اگر بعد از خواندن رمان سه جلدی «من پیش از تو»، هنوز هم از تراژدی‌های پیش آمده رنج می‌برید، این مجموعه داستان‌های کوتاه می‌تواند حال شما را جا بیاورد. چون به مثابه استخری پر از گل‌های معطر است که باید در آن فرو رفته و سپس از آن خارج شوید. این کتاب مجموعه‌ای جذاب از روابط پردردسر، عشق دورهٔ جوانی و فرصت‌های از دست رفته است. کتابی که از زبان نل و قبل از سفر عاشقانهٔ خود به پاریس شروع می‌شود و به بث که در یک مهمانی به همراه همسرش، با همسر سابق خود برخورد می‌کند، خواهد رسید. در هر داستان، صدای زن‌ها به خوبی شنیده شده و در مرکز توجه قرار دارد. این مجموعه داستان‌های کوتاه، می‌تواند هر زن یا هر دختر عاشقی را جذب خود کند.

دختری که رهایش کردی(۲۰۱۲)

یکی از داستان‌های کوتاه موجود در «ماه عسل در پاریس»، روایتی دوتایی از سوفی و لیو است که هر دو در روزهای آغازین ازدواج خود به سر می‌برند و با یکدیگر یک قرن فاصله دارند. این داستان به عنوان پیش درآمدی برای کتاب بعدی مویز قرار می‌گیرد. «دختری که رهایش کردی». داستان از فرانسه و در سال ۱۹۱۶ آغاز می‌شود، جایی که سوفی لوفر برای بقا و شوهرش در جبهه می‌جنگد. تقریبا یک قرن بعد، داستان با لیو هالستون ادامه می‌یابد و به او عکسی از سوفی داده می‌شود تا راجع به گذشتهٔ تاریک او تحقیق کند. خواندن این رمان واقعا هیجان انگیز است و به شما کمک می‌کند تا سرنخ‌ها را بهم متصل کرده و از سرنوشت سوفی مطلع شوید.

جوجو مویز در مصاحبه‌ای با سایت گودریدز، که آن را به فارسی برگردانده و در مجلهٔ کتابچی منتشر کردیم از ایدهٔ ابتدایی این کتاب تا اجرای آن به تفصیل صحبت می‌کند.

بخشندهٔ ستاره‌ها(۲۰۱۹)

اگر مشتاق یک ماجراجویی هستید و می‌خواهید در ژانر تاریخی-داستانی قدم بزنید، پس باید رمان «بخشندهٔ ستاره‌ها» را بخوانید. این رمان مناسب کسانی است که دوست دارند راجع به روابط دوستانه میان زن‌ها بیشتر بخوانند و احساس خوب آن‌ها را با یک جرعه چای، بنوشند و حس کنند. داستان در دههٔ ۱۹۳۰ و در کوه‌های وحشی آپالاچی کنتاکی اتفاق میفتد. گروهی از زنان برای ارسال کتاب به جوامع دور افتاده، به راه میفتند. اما وقتی جسدی در دامنهٔ کوه برفی کشف شده و کتاب‌خانهٔ آن‌ها به توزیع محتوای غیر اخلاقی متهم می‌شود، مردم شهر علیه آن‌ها اقدام می‌کنند.

یک به علاوهٔ یک (۲۰۱۴)

 برای اینکه به تور آثار مومو جویز گردی خود پایان دهیم، شما را با کتاب «یک به علاوهٔ یک» به دنیای معاصر برمی‌گردانیم. کتابی راجع به زنی مثل لو کلارک، که سزاوار عشق است. جسی یک مادر تنها است که با مشکلات زیادی از جمله فقر دست و پنجه نرم می‌کند. سپس ادوارد وارد داستان می‌شود، کسی که مشکلات زیادی دارد و میلیون‌ها دلار از پولی که با زحمت به دست آورده، در خطر است. با وجود اینکه اد و جسی دو دنیای متفاوت دارند، ولی به این نتیجه می‌رسند که فقط کافی است کنار هم بمانند. این داستان، داستانی است راجع به اهمیت فرصت‌های دوباره و جنگی برای بقا و زندگی.

 سایر آثار جوجو مویز

اگرچه ما در این مقاله علاوه بر معرفی جوجو مویز، بهترین آثار او را نیز معرفی کردیم، ولی آثار دیگری نیز از او به ثبت رسیده که در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را نیز مطالعه کنید. از سایر آثار جوجو مویز می‌توان به باران پناه دهنده، مرکز فروش طاووس، کشتی عروس‌ها، خلیج نقره‌ای، موسیقی شب و اسب رقاص اشاره کرد.   

 

کتاب‌های پرفروش جوجو مویز

کتاب‌های جدید جوجو مویز