بیا از کتابچی بگیر

یووال نوح هراری (Yuval N. Harari)

کتاب‌های یووال نوح هراری (Yuval N. Harari)

پروفسور یووال نوح هراری مورخ، فیلسوف و نویسندهٔ کتاب‌های پرفروش انسان خردمند: تاریخ مختصر نوع بشر (۲۰۱۴)، انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده (۲۰۱۶) و ۲۱ درس برای قرن ۲۱(۲۰۱۸) است. او در این کتاب‌ها به پرسش‌های مهمی دربارهٔ اختیار، آگاهی و هوش می‌پردازد. کتاب‌های او در سراسر جهان ۲۷٫۵ میلیون نسخه فروش رفته و به ۶۰ زبان ترجمه شده است. او امروزه یکی از با نفوذترین روشنفکران عمومی جهان شناخته می‌شود. هراری در سال ۱۹۷۶ م. در شهر کریات عطا در حیفای اسرائیل متولد شد و در سال ۲۰۰۲ دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد انگلستان دریافت کرد و در حال حاضر مدرس گروه تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم است. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، یووال نوح هراری سخنرانی‌های اصلی‌اش درباره آیندهٔ بشریت را در سالن کنگره، در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار کرد. وی به طور مرتب با سران کشورها در مورد مسائل جهانی مباحثه و با نخست وزیر هلند مارک روته و نخست وزیر اتریش سباستین کورز گفتگوهای عمومی داشته است. هراری همچنین با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، رئیس جمهور مائوریسیو ماکری آرژانتین، رئیس جمهور فرانک والتر اشتاین مایر آلمان و شهردار یینگ یونگ شانگهای دیدار کرد. در سال ۲۰۱۸، هراری اولین سخنرانی TED را تحت عنوان یک آواتار دیجیتال ارائه داد و در سال ۲۰۱۹، با مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک برای یک بحث فیلمبرداری درباره فناوری و آینده به گفت‌وگو نشست.

زندگینامه یوال نوح هراری

یوال نوح هراری در خانوادهٔ غیرمذهبی یهودی از تباری لبنانی و اروپای شرقی در حیفا پرورش یافت. در سال ۲۰۰۲، با ایتسک یاحاو که هراری او را «اینترنت من برای همه چیزها» می‌نامد، آشنا شد. یاحاو علاوه بر این، مدیر شخصی برنامه‌های یوال نوح هراری است. آن دو طی مراسمی رسمی در تورنتوی کانادا ازدواج کردند و اکنون در مزیلات صهیون در نزدیکی اورشلیم زندگی می‌کنند. یوال نوح هراری در سال ۲۰۰۰ در شهر آکسفورد در برنامه‌های مراقبهٔ «ویپاسانا» شرکت کرد و به گفتهٔ خودش ویپاسانا زندگی او را متحول کرده است. او تمرینات ویپاسانا را هر روز دو ساعت (یک ساعت در آغاز و یک ساعت در پایان کار روزانه‌اش) انجام می‌دهد. او این تمرینات را هرساله طی یه دورهٔ ۳۰ روزه یا بیشتر در سکوت، به دور از کتاب و شبکه‌های اجتماعی، همراه با مربی مراقبه به سر می‌برد. یوال نوح هراری کتاب انسان خردمند را «به مربی‌ام س. ن. گوئنکا که مهربانانه چیزهای مهمی به من آموخت» تقدیم کرده است و می‌گوید «نمی‌توانستم این کتاب را بدون آرامش و تمرکز و بصیرتی که طی دوره‌ای پانزده‌ساله از تمرینات ویپاسانا آموختم، بنویسم.» هراری مراقبه را نوعی روش پژوهش می‌داند. او گیاه‌خوار است و انتخاب این شیوهٔ زندگی را پژوهش‌هایی که انجام داده است می‌داند؛ چراکه معتقد است که صنعت لبنیات محصول بریدن رابطهٔ گاو شیرده و گوساله است. همچنین از ژانویهٔ ۲۰۱۹ تا امروز از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کند. یوال نوح هراری از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ در دو رشتهٔ تاریخ قرون وسطی و تاریخ نظامی در دانشگاه عبری اورشلیم تحصیل کرد. درجهٔ دکترای خود را در سال ۲۰۰۲ از کالج جیزس آکسفورد زیر نظر استیون جی. گان دریافت کرد. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ مطالعات پسادکتری را در رشتهٔ تاریخ ادامه داد.

معرفی مختصر کتاب‌های نویسنده

یوال نوح هراری تا کنون کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته است. از جمله عملیات‌های ویژه در عصر شوالیه‌گری ۱۱۰۰-۱۵۵۰، انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر، ساپی ینس: گشت و گذاری در تاریخ بشر، انسان خداگونه، احساس خشنودی، بزرگترین شیادی تاریخ، پول، بیست و یک درس برای قرن ۲۱، تجربهٔ نهایی: کشفیات میدان جنگ و شکل‌گیری فرهنگ مدرن جنگ ۱۴۵۰-۲۰۰۰، مفهوم «نبردهای سرنوشت‌ساز» در تاریخ جهان، و قهوه، صندلی و اقتدار: گفته‌های شاهدان عینی دربارهٔ جنگ ۱۱۰۰-۲۰۰۰. او اکنون مشخصاً در تاریخ جهان و جزئیات تاریخی پژوهش می‌کند. مشهورترین کتاب او یعنی انسان خردمند: تاریخ مختصر نوع بشر نخست در سال ۲۰۱۱ به زبان عبری و سپس در سال ۲۰۱۴ به زبان انگلیسی منتشر شد و تا امروز به بیش از ۴۵ زبان ترجمه شده است. او در این کتاب دورهٔ کامل تاریخ بشر را از زمان تکامل انسان خردمند در عصر حجر تا شکل‌گیری نهادهای سیاسی و فناوری در قرن بیست و یکم می‌کاود. نسخهٔ عبری کتاب در اسرائیل بسیار پرفروش بود و مایهٔ شهرت او شد. فیلم سخنرانی‌های او دربارهٔ تاریخ به زبان عبری را تا کنون ده‌ها هزار نفر در یوتیوب دیده‌اند. یوال نوح هراری همچنین یک دورهٔ تاریخ مختصر نوع بشر به زبان انگلیسی به‌طور رایگان در اینترنت ارائه کرد. کتاب یوال نوح هراری با عنوان انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و به بررسی وضعیت‌های احتمالی آیندهٔ بشر اختصاص دارد. فرضیات اصلی یوال نوح هراری در کتاب انسان خداگونه این است که انسان احتمالاً در آینده گام‌های بلندی برای دستیابی به خوشبختی و جاودانگی و قدرت‌های خداگونه بر می‌دارد. هراری در ادامهٔ کتاب نشان می‌دهد که این گام‌های چه آینده‌ای را برای انسان خردمند رقم می‌زند. یکی از احتمالات به نظر او این است که انسان روزبه‌روز به سمت داده‌های بزرگ (Big Data) گرایش پیدا کند. جدیدترین کتاب یوال نوح هراری به نام ۲۱ درس برای قرن بیست و یکم دربارهٔ مسائل و مشکلات امروز جهان است. این کتاب در ۳۰ اوت ۲۰۱۸ منتشر شد. در فصل دوم کتاب، یوال نوح هراری نشان می‌دهد که پیشرفت‌های فناوری و ماشین‌های خودکار، چگونه باعث بیکار شدن بیش‌ازپیش انسان‌ها شده است. همچنین برای مقابله با ناامنی‌های اقتصادی ناشی از بیکاری، تخصیص رقمی را به عنوان درآمد پایهٔ جهانی برای هر شهروند فارغ از جایگاه شغلی فرد پیشنهاد می‌کند.

ممنوعیت کتاب‌ها

هم‌اکنون کتاب‌های هراری در ایران ممنوع‌الچاپ هستند و نسخه‌های الکترونیکی‌شان در نرم‌افزارهای کتاب الکترونیکی قانونی نیز از تابستان ۱۳۹۸ حذف شدند. در ۲۰ آبان ۱۳۹۸ اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، بدون بیان دلیل، فروش کتاب‌های یووال نوح هراری را در سراسر کشور، ممنوع اعلام کرد.

افتخارات و جوائز کسب شده

هراری دوبار در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ به دلیل «خلاقیت و اصالت آثار» جایزهٔ پولونسکی را دریافت کرده‌است. وی همچنین در سال ۲۰۱۱ به دلیل نگارش مقالاتی در بارهی تاریخ نظامی، جایزهی انجمن تاریخ نظامی مونکادو را دریافت کرد. هراری در سال ۲۰۱۲ مفتخر به عضویت در فرهنگستان علوم اسرائیلی‌های جوان شد.

کتاب‌های پرفروش یووال نوح هراری

کتاب‌های جدید یووال نوح هراری