بیا از کتابچی بگیر

عباس میلانی

کتاب‌های عباس میلانی

شاید اگر بدانید که بهترین نسخهٔ ترجمه شده از رمان مرشد و مارگاریتا، توسط یک دکترای علوم سیاسی به زبان فارسی برگردانده شده است، شاخ دربیاورید! اما شوخی نداریم؛ چرا که عباس میلانی جزو مترجمانی است که گرچه کم‌کار است و گرچه حوزهٔ اصلی کاری‌اش ترجمه نیست، اما کیفیت آثار گزیده‌ای که ترجمه کرده است بسیار بالاست تا جایی که در هر کتابی که او ترجمه کرده از نظر کیفیت ترجمه و حتی کیفیت خود کتاب بتوانیم مطمئن باشیم و چشم‌بسته هم که شده پیشنهاد خرید کتاب مذکور را به شما بدهیم.

آشنایی با عباس میلانی

عباس میلانی با نام کامل عباس ملک‌زاده میلانی، (زادهٔ ۱۳۲۸ در تهران) پیش از آن که یک مترجم باشد با عناوینی هم‌چون مورخ، ایران‌شناس، پژوهشگر و نویسنده شناخته می‌شود. او سال‌هاست که ساکن ایالات متحدهٔ آمریکا شده و با کسب درجهٔ استادی در دانشگاه مطرح استنفورد به تدریس در رشته‌های علوم سیاسی می‌پردازد. تحصیلات خود میلانی در رشته‌های علوم انسانی است و همان‌طور که در بخش بالا گفتیم، دکترای علوم سیاسی دارد؛ اما قبل از دکترا در رشتهٔ اقتصاد هم در دانشگاه برکلی آمریکا تحصیل کرده بوده است. البته جالب است بدانید که او قبل از مهاجرت به مدت دوازده سال در دانشگاه ملّی ایران (شهید بهشتی کنونی) و دانشگاه تهران تدریس می‌کرده است. البته مهاجرت او پس از انقلاب به معنای همکاری او با نظام شاهنشاهی نیست؛ چرا که او روابط خوبی با نظام محمدرضا شاه پهلوی نداشت و حتی یک بار در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی به جرم عضویت در سازمان‌های کمونیستی، توسط ساواک دستگیر و به یک سال زندان محکوم شده بود. او بعد از این دستگیری و حتی مهاجرت هم از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود دست نکشید و مدت‌هاست که جزو فعالان همکار سازمان‌های حقوق بشری به شمار می‌آید و برای مثال پس از بازداشت فرهاد میثمی (روزنامه‌نگار) به فعالیت‌های گسترده‌ای برای آزادی او دست زده بود.

آشنایی با مطرح‌ترین کتاب‌های عباس میلانی

در ابتدای این نوشته از ترجمهٔ رمان مرشد و مارگاریتا توسط عباس میلانی گفتیم؛ چیزی که باعث می‌شود اگر او و سایر کتاب‌هایش را بشناسید، تعجب کنید! دلیل این ماجرا را باید در جایی جستجو کنیم که این فعالیت جزو اولین کارهای میلانی در حوزهٔ ادبیات بوده است. میلانی بعد از این حرکت به کلی از فضای داستانی فاصله گرفت و حتی فعالیت ترجمه را هم به اقتضای نوشتن آثاری اورجینال از سوی خود به کناری نهاد. بیشتر شهرتِ عباس میلانی هم در همین راستا به خاطر نوشتن دو اثر مشهور درمورد محمدرضا شاه پهلوی و مهم‌ترین وزیر او یعنی امیرعباس هویدا در کتاب‌های «معمای هویدا» و «نگاهی به شاه» است. علاوه بر آثاری که تاکنون ذکر کردیم، از مهم‌ترین فعالیت‌های ادبی عباس میلانی می‌توانیم به تألیف کتاب «تجدد و تجددستیزی در ایران»، «انسان‌گرایی در سعدی» و «ایران در گذر روزگاران» اشاره داشته باشیم. همین‌طور در فضای ترجمه، عباس میلانی به برگردانی آثاری هم‌چون «جریان‌های اصلی در مارکسیسم: برآمدن، گسترش و فروپاشی» اثر لشک کولاکوفسکی، «بنیادهای مسیحیت» اثر کار کائوتسکی، «دولت و جامعه مدنی» اثر آنتونیو گرامشی و «استبداد در ایران» اثر حسن قاضی مرادی مشعول بوده است.

کتاب‌های پرفروش عباس میلانی

کتاب‌های جدید عباس میلانی