بیا از کتابچی بگیر

یوستین گوردر (Jostein Gaarder)

کتاب‌های یوستین گوردر (Jostein Gaarder)

یوستین گردر (Jostein Gaarder) نویسنده‌ای نروژی است که به کار تدریس فلسفه نیز اشتغال داشته است. درباره او می‌توان گفت که یک رمان نویس عاشق فلسفه است که اطلاعات ناب این حوزه را در اختیار مخاطبان عمدتا جوان خود قرار می‌دهد.

یوستین تحصیلات خود را در رشته فلسفه، الهیات و ادبیات در دانشگاه اسلو نروژ به انجام رساند و برای ده سال در دبیرستان به تدریس تاریخ عقاید پرداخت. در حال حاضر، این نویسنده همراه با خانواده‌ای متشکل از همسر و دو فرزند پسر در شهر اسلو زندگی می‌کند و به صورت آزاد به نویسندگی مشغول است.

معروف‌ترین اثر یوستین گوردر

معروف‌ترین اثر گردر کتابی با عنوان «دنیای سوفی» است که در سال ۱۹۹۱ میلادی منتشر شد. کتاب مذکور که در باب سیر تاریخی فلسفه نگاشته شده، جهانیان را بر آن داشت تا درباره یوستین گردر با کنجکاوی بیش‌تری تفحص کنند. کتاب «دنیای سوفی» در حال حاضر به بیش از ۵۴ زبان گوناگون‌ترجمه شده و چندین میلیون جلد از آن به فروش رسیده است. در عین حال، فیلمی با همین عنوان هم از روی کتاب ساخته شده است. از جمله دیگر آثار شناخته شده گردر می‌توان به «راز فال ورق» اشاره کرد.

جوایز

کتاب فال ورق در سال ۱۹۹۰ منتشر شد و جایزه ویژه منتقدان ادبی نروژ و همچنین، جایزه ادبی وزارت علوم و فرهنگ این کشور را از آن خود کرد.

در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ میلادی، گردر موفق شد تا چندین جایزه معتبر ادبی دیگر را در نروژ و کل اروپا به خود اختصاص دهد.

جایزه سوفی

یوستین در سال ۱۹۹۷ میلادی، با همراهی همسرش جایزه سوفی را بنیان گزاری کرد. این جایزه که نام خود را از کتاب پر مخاطب یوستین با عنوان «دنیای سوفی» برگرفته، یک جایزه ۷۷ هزار پوندی جهانی است که عملکرد حامیان طبیعت و توسعه را گرامی می‌دارد.

مقالات جنجالی یوستین گوردر

انتشار مقاله‌ای در سال ۲۰۰۶ میلادی برای به چالش کشیدن سیاست‌های دولت مردان اسرائیلی از جمله نکات قابل تأملی است که درباره یوستین گردر وجود دارند. یوستین، در مقاله مذکور یهودیت را دینی کهنه و جنگ طلب توصیف کرده و آن را با تعالیم مسیحیت مغایر دانسته است. مطالب مندرج در این مقاله، سیل عظیمی از نظرات موافق و مخالف درباره یوستین گردر و آثار او را بر انگیخت.

در پی انتشار این مقاله جنجالی، بسیاری از افراد، یوستین را یهود ستیز قلمداد کردند. با این حال، او در پاسخ به چنین اتهاماتی اعلام کرد که مطلب مذکور پس از خشمی طبیعی نگاشته شده که از شمار تلفات لبنان در نبرد با اسرائیل و در همان سال ناشی شده است.

سبک نگارش یوستین گوردر

گفتنی است که او در منظر عموم به عنوان نویسنده‌ای روشنفکر شناخته می‌شود که اغلب آثار خود را از دیدگاه کودکان ثبت می‌کند. یوستین در نگارش آثارش از تکنیک متافیکشن و روند تو در توی آن بهره می‌جوید.

احساس مسئولیت عمیق وی به ارتقاء دانش و تشریح اصول علمی با نگاهی فلسفی از جمله موارد دیگری است که درباره یوستین گردر حائز اهمیت است.

آشنایی با آثار یوستین گوردر

از جمله آثار این نویسنده چیره دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درباره دنیای سوفی

دنیای سوفی داستان دختری است که با دریافت نامه‌های قابل تأملی از فردی ناشناخته در آستانه پانزده سالگی با پرسش‌های جذابی رو به رو می‌شود که از مبانی فلسفه به شمار می‌آیند. مطالب مندرج در نامه‌ها، ابتدا به یونان باستان، سقراط و برخی پرسش‌های اساسی درباره زندگی بشر مربوط می‌شود.

آشنایی سوفی با نگارنده این نامه‌ها دریچه‌های تازه‌ای از نظرات فلسفی و مسائل مربوط به قرون وسطا، عصر روشنگری و بسیاری موارد دیگر را به روی سوفی می‌گشاید. تلاش گردر این است که در خلال داستانی جذاب، تاریخ فلسفه را به خوانندگان خود تعلیم دهید. مطالعه این کتاب را به نوجوانان و جوانان علاقه مند به فلسفه توصیه می‌کنیم.

نقل قول‌هایی از یوستین گوردر

«اگر فکر نمی‌کنی، پس با مشکل بزرگی روبرو هستی، چون انسان حیوانی است متفکر، و انسانی که نیندیشد، به‌راستی آدم نیست.»

«پانزده میلیارد سال پس از وقوع «سحابی اولیه»، تازه کف‌زدن‌ها شروع شده است. »

«میلیاردها سال وقت لازم است تا انسانی خلق شود، اما مرگ را ثانیه‌ای بس است.»

«ننگ بر نژادپرستی، ننگ بر پاکسازی اقلیت‌های قومی، ننگ بر کسانی که شهروندان عادی کشوری راترور می‌کنند، خواه از جانب سازمان حماس، حزب‌الله یا حکومت اسرائیل اعمال شود.»

کتاب‌های پرفروش یوستین گوردر

کتاب‌های جدید یوستین گوردر