بیا از کتابچی بگیر

امیرحسین خورشیدفر

کتاب‌های امیرحسین خورشیدفر

اگر قرار بود هر هنرمند بزرگی، حداقل یک هنرمند دیگر را از خود به ارث بگذارد، دنیا واقعا جای بهتری بود؛ احتمالا نشدنی است، اما باز هم موردهایی برای اشاره پیدا می‌شوند. یکی از این موردها علیرضا خورشیدفر، موسیقی‌دان برجسته و از قدیمی‌ترین نوازندگان ساز کنترباس در ارکستر سمفونیک تهران است که گرچه در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی فوت شد، اما پسری بااستعداد را برای ادبیات ایران به جای گذاشته است. امیرحسین خورشیدفر، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و مترجم معاصر ادبیات ایران است که در سال ۱۳۵۹ به دنیا آمد. او برخلاف پدرش که در رشتهٔ مرتبط به فعالیتش تحصیل کرده بود و مدرک کارشناسی (لیسانس) موسیقی داشت، هنرمند یا بهتر بگوییم ادیبی غیر آکادمیک به شمار می‌رود و در رشتهٔ طراحی صنعتی (Industrial design) تحصیل کرده است؛ با این وجود، تسلط خورشیدفر به مضامین متنوع داستانی، حضور او در مقام خالق داستان‌هایی بکر و چندژانره بودن بسیاری از آثارش نشان دهندهٔ عمق نسبتا خوب دانش او از ادبیات هستند.

فعالیت‌های ادبی امیرحسین خورشیدفر

بعضی از هنرمندان یا نویسندگان هستند که به یک‌باره و در مقطعی خاص، ظهور می‌کنند و به مانند یک ستاره سوسو می‌زنند؛ معمولا چنین افرادی برخلاف افرادی دیگر که آرام‌آرام خودشان را بالا کشیده‌اند، محو می‌شوند. اما حکایت خورشیدفر چیز دیگری است. او در سن ۲۱ سالگی و در سال ۱۳۸۰، به ناگاه چهار مجموعهٔ داستانی به نام‌های «داستانی از اولین روزهای زمین»، «پسری که هیچ ستاره‌ای نداشت»، «باران» و «روزی که آسمان شکست» را نوشت و به بازار نشر عرضه کرد؛ آثاری که همگی در حوزهٔ ادبیات کودک و نوجوان طبقه‌بندی می‌شدند و اتفاقا همگی با اندکی کم و بیش، موفقیت خوبی را رقم زدند. اما این قرار نبود اولین و آخرین موفقیت او باشد؛ خورشیدفر با درک نیاز نویسنده به تجربه و خلق فضاهای مختلف، عزم خود را جزم کرد تا پس از ادبیات کودک و نوجوان به سراغ حوزهٔ ادبیات بزرگسال برود و با وسواسی نسبتا خوب، پنج سال صبر کرد و توانست اولین اثر بزرگسال خود را با نام «زندگی مطابق خواستهٔ تو پیش می‌رود» بنویسد. این اثر که در سال ۱۳۸۵ توسط نشر معتبر مرکز به بازار نشر عرضه شد، از نظر فرمی (قالب) هم با آثار قبلی متفاوت بود و مجموعهٔ داستانی از ۱۰ قصهٔ متفاوت محسوب می‌شد. مخاطبان عام به این اثر اقبالی خوب نشان دادند و از آن مهم‌تر، مخاطبان جدی و منتقدان ادبیات هم پای آن ایستادند؛ نتیجه آن شد که جوایز مهمی اعم از جایزهٔ گام اول، جایزهٔ روزی روزگاری، جایزهٔ معتبر مهرگان و جایزهٔ مهم بنیاد هوشنگ گلشیری به این کتاب و نویسنده‌اش برسد و به نوعی جایگاه امیرحسین خورشیدفر به عنوان نویسنده‌ای حرفه‌ای تثبیت شود. فضای دیگری که خورشیدفر تجربه کرد در سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاد؛ او در این سال کتاب «قصه‌های شیخ اشراق» را نوشت که تقریبا می‌توان گفت یک بازآفرینی از داستان‌های زندگی شهاب‌الدین سهروردی، فیلسوف مشهور ایرانی محسوب می‌شود. تجربهٔ بعدی، روی آوردن به ترجمه بود و خورشیدفر کتاب (رمان)«ولگردی با قصد قبلی» نوشتهٔ موریل اسپارک را با همکاری و کمک بهار احمدی‌فرد به زبان فارسی برگردانی کرد. نتیجهٔ تمام این کوشش‌ها در زمان برداشت محصول مشخص شد و وقتی سال ۱۳۹۸، رمان تهرانی‌ها توسط خورشیدفر نوشته شد، چاپ اول کتاب تنها در هشت روز به اتمام رسید تا یازده روز پس از انتشار اولیه، چاپ دوم آن به بازار نشر بیاید.

خورشیدفر؛ یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای

خورشیدفر حتی در حد بالایی ادبیات هم تنوع‌طلب است و برای مثال خودش را تنها به فضای داستانی محدود نکرده است؛ او دیگر حالا یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای به شمار می‌رود؛ اما باید بدانید که روزنامه‌نگاری را نیز از مدت‌ها پیش دنبال می‌کرده است. او در میانهٔ دههٔ هشتاد همکاری خود را با روزنامهٔ اعتماد آغاز کرد و یادداشت‌ها و مقالاتی را در این روزنامهٔ معتبر به چاپ رساند. با توقیف روزنامهٔ اعتماد، خورشیدفر مجبور به کوچ شد و مدتی در بخش ادبیات روزنامهٔ شرق نوشت و سپس مسئولیت صفحهٔ ادبیات و کتاب روزنامهٔ روزگار را به عهده گرفت. هم‌اکنون، خورشیدفر دبیر سرویس کتاب و ادبیات مجلهٔ اکسیر است. روزنامه‌نگاری البته چیزی جدای از ادبیات نبوده است و به صورت غیر مستقیم بر داستان‌نویسی خورشیدفر هم اثرگذار بوده است و برای مثال، احتمالا به وجوه رئالیستی و باورپذیری داستان‌هایش کمک شایانی کرده است.

آثار امیرحسین خورشیدفر

همان‌طور که گفتیم، خورشیدفر در ژانرها، قوالب و حوزه‌های متنوعی قلم زده است و بخت خود را برای چشیدن تجربه‌هایی مختلف آزموده است. فهرست آثار او عبارت‌اند از کتاب‌های: تهرانی‌ها، شرط‌بندی روی اسب مسابقه(مجموعهٔ داستان)، قصه‌های شیخ اشراق، زندگی مطابق خواستهٔ تو پیش می‌رود(مجموعهٔ داستان)، داستانی از اولین روزهای زمین، پسری که هیچ ستاره‌ای نداشت، باران و روزی که آسمان شکست.

جوایز امیرحسین خورشیدفر

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تمام جوایز مهمی که خورشیدفر برده است برای مجموعهٔ داستان «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» بوده است؛ بنابراین احتمالا بتوانیم این مجموعهٔ داستان را بهترین اثر نویسندهٔ حاضر معرفی کنیم.

کتاب‌های پرفروش امیرحسین خورشیدفر

کتاب‌های جدید امیرحسین خورشیدفر