سال 1403

بخون و بچین آریا نوین

کتاب‌های بخون و بچین آریا نوین

سری کتاب‌های «بخون و بچین» نام مجموعه‌ای ۱۴ جلدی از ژانر کودکان است که انتشارات آریانوین در همکاری با شاعر کودک، مهدی مردانی، برای گروه سنی «ب» منتشر کرده‌است. هر کتاب از این مجموعه عموماً شامل ۴ یا ۵ صفحهٔ مقوایی است که در هر صفحه داستانی را به صورت شعر برای کودکان روایت می‌کند و امتیاز جذاب و خلاقانه‌ای که دارد، پازل‌هایی است که در این صفحه‌ها قرار داده شده‌است. این پازل‌ها تصویرگری‌های بامزه و دل‌نشینی است که اولاً از نظر روان‌شناختی برای ذهن و روان کودکان خطرناک نخواهد بود؛ به این معنا که تصاویر ترسناک، خشن و غیره، در این تصاویر به‌هیچ‌وجه جایی ندارند. نکتهٔ دیگر این‌که تصویرگر این مجموعه‌کتاب، علی پاک‌نهاد، در خلق تصاویر کودکانه‌ای که قرار است تداعی‌کنندهٔ داستان‌های کهن فارسی باشد، موفق بوده‌است. هر جلد از این کتاب‌ها که با شماره مشخص شده، به یکی از قصه‌ها و حکایت‌های کهن فارسی می‌پردازد؛ بنابراین جذابیت موضوعی نکتهٔ مثبت دیگری است که می‌تواند بزرگ‌ترها را در زمان فراغت و به‌عنوان بازخوانی نوستالژی‌های کودکی، همراه کودکان به خواندن این کتاب‌ها ترغیب کند! این حکایات اکثراً از منابع باارزشی مثل مثنوی معنوی برگرفته شده که در کنار لطافت و سادگی، درس‌های واقعی را در اعماق ذهن و شخصیت کودکان می‌کارد.

شعرها رو بخون، پازل رو بچین

نمونه‌هایی از داستان‌های قدیمی فرهنگ و ادبیات فارسی را که در قالبی کوتاه و به‌همراه پازل در این مجموعه آورده شده‌اند، در این‌جا ذکر می‌کنیم:

طوطی و بقال: داستانی دربارهٔ حیله‌گری و دیدگاه شخصی و افراط در علاقه‌ورزیدن.

حسن کچل: داستانی با درون‌مایهٔ نکوهش تنبلی و تشویق برای رسیدن به هدف.

علی‌بابا و چهل دزد: داستانی برای تقویت روحیهٔ فردی و آموزش کار تیمی.

دوستی خاله خرسه: داستانی در نکوهش سودجویی و در آموزش اخلاق برای کودکان.

نمکی: داستانی برای تقویت غلبه بر ترس‌ها و جلوگیری از افکار خرافی.

کودکانگی در شعر

نکتهٔ جالبی که شاید به‌طور معمول توجه خواننده‌ها را به‌خود جلب نکند، درمورد شعرهای مهدی مردانی است. او در هر قسمت از این مجموعه سعی کرده از فضاها و مفاهیم متنوعی –در عین ساده و کودکانه بودن- استفاده کند و حتی در سرودن بیشتر این شعرها، از وزن‌های متفاوتی بهره برده‌است. این کار باعث می‌شود تا کودک در کنار لذت بردن از داستان و یادگیری مفاهیم ابتدایی دربارهٔ انسان‌ها و دنیا، به‌طور ریشه‌ای و ذهنی با مفهوم وزن شعر هم آشنایی پیدا کند. مشکلی که شاید دقیقاً به‌دلیل نبودن –یا کم بودنِ- چنین تمهیداتی برای کودکان، باعث می‌شود در آینده برای مواجهه با درس‌های مدرسه و پیدا کردن علاقه و سلیقهٔ خود، دچار چالش بشود. هرچند این رویکرد درمورد تمام علایق اصلی اجتماعی، مثل گرایش‌های هنری، رشته‌های علمی و…، صدق می‌کند.

دربارهٔ نویسنده و تصویرگر

مهدی مردانی متولد سال ۱۳۵۷ است و در زمینهٔ کتاب‌های کودک فعالیت‌های متعددی داشته‌است. به‌جز این مجموعه، کتاب‌های دیگری هم در ژانر کودک و با تالیف خود به انتشار رسانده‌است. از این کتاب‌ها می‌توانیم به آقا فیله گرمشه، دویدم و دویدم، بارون میاد جرجر، جوجه‌تیغی غرغرو، جوجه‌اردک زیبا، اتل متل توتوله؛ گاو حسن چه‌جوره، یه توپ دارم قل‌قلیه، بچه‌گربه‌های نازنازی، دنیای حشرات و دنیای اسب‌ها، اشاره کنیم. علی پاک‌نهاد هم در سال ۱۳۵۹ متولد شده و بعد از فارغ‌التحصیلی در رشتهٔ گرافیک، از سال ۱۳۷۹ در زمینهٔ طراحی کاریکاتور فعالیت می‌کند. او نقاشی دیجیتال را با تکنولوژی روز دنبال می‌کند و در کارنامه‌اش همکاری با نشریات و مجلات مطرح کشوری را به‌همراه جوایز ملی و بین‌المللی، به ثبت رسانده‌است.

کتاب‌های پرفروش بخون و بچین

کتاب‌های جدید بخون و بچین