بیا از کتابچی بگیر

اروین دی. یالوم (Irvin D. Yalom)

کتاب‌های اروین دی. یالوم (Irvin D. Yalom)

اروین دی. یالوم در ۱۳ ژوئن ۱۹۳۱ میلادی در واشنگتن آمریکا به دنیا آمد. خانوادهٔ او بعد از جنگ جهانی اول از شهری کوچک در روسیه به ایالات متحدهٔ آمریکا مهاجرت کردند. یالوم کودکی خود را در آپارتمانی کوچک در محله‌ای فقیرنشین گذرانده است. او از کودکی شیفتهٔ کتاب‌خوانی بوده و بیشتر وقت خود را در خانه و به مطالعه می‌پرداخت. به‌گفتهٔ خودش هر هفته دوبار با دوچرخهٔ خود تا کتاب‌خانهٔ مرکز شهر رکاب می‌زد تا کتاب مورد علاقهٔ خود را از کتاب‌خانه به امانت بگیرد. یالوم در این مورد اضافه کرده: هیچ راهنمایی برای انتخاب کتاب نداشتم، من در خانواده‌ای متولد شدم که پدر و مادر، هردو بی‌سواد بودند، در طول عمرشان یک کتاب هم نخوانده بودند و دائما با مشکلات اقتصادی برای تامین حداقل نیازهای زندگی درگیر بودند. او کتاب‌های خود را کاملا اتفاقی و بر اساس معماری کتابخانه انتخاب می‌کرد. اولین بخشی که توجه او را جلب کرده بود زندگی‌نامه‌ها بودند. یالوم در طول یک سال تمام کتاب‌های آن بخش را خواند، اما کتاب‌های داستانی شوق او را به حداکثر می‌رساند؛ به‌حدی که زمانی که برای انتخاب رشتهٔ دانشگاهی خود مردد بود، دانشکدهٔ پزشکی را به تولستوی و داستایوفسکی نزدیک‎تر دید و تحصیلات خود را در رشتهٔ پزشکی آغاز کرد.

گرایش درونی به روان‌پزشکی

 او از همان ابتدای تحصیل خود در رشتهٔ پزشکی، روان‌پزشکی را الهام‌بخش یافت و تصمیم گرفت این رشته را به‌عنوان رشتهٔ تخصصی خود در آینده ادامه دهد. دنیای روان‌پزشکی همواره برای او مانند دریایی بی‌انتها از اعجاب به‌همراه شور و شوق فراوان است، چراکه فرایند درمان برای هر بیمار به‌گونه‌ای متفاوت نمود می‌کند. او در توصیف این مسئله اظهار می‌کند که هر بیمار داستان مختص به خود را دارد. یالوم تحصیلات پزشکی عمومی و تخصص روان‌پزشکی را در دانشگاه‌های  جورج واشینگتن و سپس دانشگاه بوستون به‌پایان رساند. پس از تمام کردن دوره تحصیلات عمومی و تخصصی، یالوم دورهٔ کارآموزی خود را در نیویورک گذراند و پس از اتمام دو سال خدمت سربازی در سال ۱۹۶۳ در دانشگاه استنفورد شروع به کار کرد و در همان دوران تدریس گرایش خود موسوم به روانشناسی هستی‌گرا یا اگزیستانسیال و گروه‌درمانی را پایه‌گذاری کرد.

آغاز نوشتن

اولین نوشته‌های یالوم مقالات علمی او است که در مجالات مختلف به‌چاپ رسیده است. اولین کتاب او (تئوری و عمل در روان‌درمانی گروهی) به‌عنوان کتاب تخصصی در زمینه روان‌شناسی و روان‌پزشکی نزدیک به ۷۰۰ هزار نسخه به فروش رسیده است و به دوازده زبان، از جمله فارسی ترجمه شده است. بیشتر آثار یالوم با موضوعات داستانی و غیرداستانی تحت موضوعات روانشناسی نوشته شده است و در بین خوانندگان روان‌شناسی بسیار محبوب و پرطرفدار است.

کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال وجودی 

 روانشناسی اگزیستانسیال نگاه فلسفی بر روش درمان است که درواقع بر این باور است که کشمکش درونی افراد در مواجه با موضوعاتی با محوریت چهار اصل است. این اصول عبارت‌اند از: غیرقابل اجتناب بودن مرگ،  آزادی، انزوای وجودی و بی‌معنایی. به این مفروضات عنوان دغدغه‌های زیست انسان داده شده است و واکنش و کارآمد بودن انسان را در مواجه با این سختی‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند. اروین دی. یالوم به‌عنوان پایه‌گذار مکتب روان‌درمانی اگزیستانسیال کتابی تحت عنوان «روان‌درمانی اگزیستانسیال» در سال ۱۹۸۰ منتشر کرده است. این کتاب به بررسی راهکارهایی برای درمان تحت مکتب اگزیستانسیال می‌پردازد. یالوم در پیش‌گفتار این کتاب نوشته است: «هدفم در این کتاب ارائه و توضیح رویکردی در روان‌درمانی‌ست که ساختار نظری دارد و مجموعه فنونی از این ساختار برمی‌خیزد که چارچوبی برای بسیاری از مخلفات درمان فراهم می‌آورد.» به‌گونه‌ای دیگر روان‌درمانی اگزیستانسیال را می‌توان به‌صورت رویکردی پویا یا پویه‌نگر تعریف کرد که بر دلواپسی‌هایی تمرکز می‌کند که در هستی انسان ریشه دارند. کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال درسال ۱۳۸۹ توسط سپیده حبیب به فارسی ترجمه شده و نشر نی آن را منتشر کرده است.

 کتاب مامان و معنی زندگی

یالوم در کتاب مامان و معنی زندگی با قلمی روان و به دور از پیچیدگی درپی خلق داستان‌های شیرین برای عموم مردم است. کتاب متشکل از چند داستان است که برخی از آن‌ها تجربیات نویسنده در مواجه شدن با بیماران خود است و برخی پرداختهٔ ذهن او که حاکی از توانایی نویسنده در خلق داستان‌های جذاب و تسلط او بر موضوعات مورد بحث است. کتاب موضوعات متفاوتی مانند شخصیت، عشق، سوگ و تعهد را بررسی می‌کند. نویسنده در تالیف این کتاب سعی بر آن داشته رابطهٔ بین بیمار و روان‌درمانگر را با فضاسازی جلسات درمان برای خواننده تداعی کند تا او را با چالش‌ها و فرایند درمان آشنا کند. کتاب مامان و معنی زندگی توسط انتشارات قطره در سال ۱۳۹۲ با ترجمه سپیده حبیب در ایران منتشر شده است.

درمان شوپنهاور

یالوم در این کتاب سعی در تفسیر مسائل علمی روانشناسی با نگاه فلسفی شوپنهاور دارد. فیلیپ فردی منزوی و تاحد زیادی شبیه آرتور شوپنهاور است. روند داستانی کتاب در طی ملحق شدن فیلیپ به گروه درمانی جولیوس بستری برای گفت‌وگو و بررسی مفاهیمی مانند مرگ، معنای زندگی و تلاش مستمر بشر برای فرار از مرگ را فراهم می‌کند. جلسات گروه درمانی فضای برای شناخت ریشه بدبینی و انسان گریزی شوپنهاور ایجاد می‌کند و و هدف معنا بخشیدن به زندگی با استفاده از ارتباطات انسانی را دنبال می‌کند. کتاب درمان شوپنهاور با ترجمه سپیده حبیب توسط نشر قطره و کیومرث پارسای توسط انتشارات مصداق منتشر شده است.

وقتی نیچه گریست، معروف‌ترین اثر یالوم

همهٔ ما اسم یالوم را با کتاب وقتی نیچه گریست به‌یاد می‌آوریم. این کتاب معروف‌ترین اثر اوست در قالب داستانی خیالی برای تبیین شکل‌گیری جلسات روان‌درمانی. یالوم در این کتاب سعی دارد با بهره گیری از شخصیت‌های واقعی و مشهوری مانند فروید و نیچه با آمیختن خیال و واقعیت به مسائلی مانند عشق، تقدیر و اراده می‌پردازد. موضوع کتاب درخصوص زایش علم روانکاوی است. رمان روایت‌گر داستانی درمورد رابطهٔ میان بیمار و روان‌درمانگر است، رابطه‌ای با چاشنی خیال که طرفین آن به‌دنبال رهایی از افکار وسواس‌گونهٔ خود با بهره‌گیری از پیوند دوستی شکل‌گرفته میانشان و تکاپویی برای رهایی از هزارتوی پیچ‌درپیچ افکار خود هستند. این رمان در سال ۱۹۹۲ موفق به کسب جایزه به‌عنوان بهترین رمان داستانی شد.

یالوم، پر افتخارترین داستان‌نویس روان‌شناختی

یالوم در سال ۱۹۹۴ از استنفورد بازنشست شد. او در طول زندگی خود موفق به کسب جوایز بی‌نظیری مانند جایزهٔ ادوارد استراکر، برای تلاش‌هایش در علم روان‌پزشکی توسط دانشگاه پزشکی پنسیلوانیا و جایزهٔ بین‌المللی زیگموند فروید در خصوص علم روان‌شناسی توسط انجمن بین‌المللی روانشناسی که در وین برگزار شد. یالوم الهام‌بخش بسیاری از روانشناسان و روان‌پزشکان در سرار جهان بوده و روزبه‌روز به افتخارات او افزوده می‌شود.

کتاب‌های پرفروش اروین دی. یالوم

کتاب‌های جدید اروین دی. یالوم