سال 1403

انتشارات نشر نو

کتاب‌های انتشارات نشر نو

کسانی که سابقه سروکارداشتن با کتاب و کتابخوانی‌شان به درازای ۴ دهه است و حتی کتابخوانان امروزی که آن دوران را ندیده‌اند، در یک موضوع اشتراک‌نظر دارند: نشر نو. در طول سالهای گذشته نشر نو از ناشرانی بوده است که همواره برای کتابخوانان، اثری تالیفی تا ترجمه‌ای جدیدی به بازار نشر عرضه کرده است. سال‌های فعالیت در بازار نشر و ارائه کتب باکیفیت و معتبر سبب شده است تا نشر نو به عنوان یکی از ناشران پیشکسوت نشر همواره مورد احترام فعالان این عرصه باشد. البته پیشینه تاریخی این ناشر به سکون و صرف تجدیدچاپ آثار گذشته نینجامیده و با گزینش آثار جدید پرطرفدار و در عین حال معتبر برای چاپ، طراوت و شادابی خود را حفظ کرده است.

از امیرکبیر تا نو؛ تاریخ رنج و عشق

محمدرضا جعفری، مدیر نشر نو، فرزند عبدالرحیم جعفری، موسس انتشارات امیرکبیر است. اگرچه تاریخ تاسیس نشر نو سال ۱۳۶۰ است اما تجربه پیشینی سال‎های فعالیت در بازار نشر در پشت آن قرار دارد. عبدالرحیم جعفری پس از سال‎ها فعالیت در بخش‌های مختلف چاپ کتاب، از کارگری در چاپخانه انتشارات علمی گرفته تا دستفروشی و فروش کتب دست‌دوم، در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را تاسیس کرد. تا پیش از واگذاری این بنگاه نشر به سازمان تبلیغات اسلامی پس از انقلاب، کارنامه پرباری از انتشارات امیرکبیر قابل‌بررسی است. منیر مهران، جلال آل احمد، حسن صفاری، مرتضی کیوان، عبدالحسین زرین‌کوب، مهدی آذری‌یزدی و… از نویسندگانی هستند که با امیرکبیر سابقه همکاری داشته‌اند.

در دهه ۵۰ شاهد تبدیل‌شدن امیرکبیر به یکی از بزرگ‌ترین ناشران خاورمیانه هستیم. ناشری که توانسته بود تعداد عناوین چاپی خود را به ۲۸۰۰ عنوان برساند. موفقیتی که از این واقعیت حکایت داشت که جعفری در امیرکبیر کیفیت نشر و کتابخوانی را در کشور بالا برده بود. در ۱۳۶۰، محمدرضا جعفری تصمیم گرفت در پی مصادره انتشارات امیرکبیر و واگذاری آن به سازمان تبلیغات اسلامی از تجربه خود و پدرش در نشر کمک بگیرد و در قالب انتشاراتی جدید بار دیگر به بازار نشر بازگردد. او خود از کودکی و نوجوانی با ابعاد و ظریف‌کاری‌های نشر کتاب آَشنا شده بود و تمایل داشت شغل پدر را ادامه دهد. بازگشت فعالان کهنه‌کار به عرصه نشر کشور را می‌توان «طوفانی» دانست. نخستین کتابی که بر روی جلد خود آرم نشر نو را به همراه داشت، توانست در اولین روز چاپ رکورد کم‌نظیر فروش ۱۰هزار نسخه‌ای را به ارمغان بیاورد: «زمین سوخته» از احمد محمود؛ نویسنده برجسته ایرانی.

از روان‌شناسی و تاریخ تا فلسفه و ادبیات…بفرمایید کتاب!

نشر نو در گستره موضوعی وسیعی فعالیت می‌کند و هرگز خود را به حوزه خاصی محدود نساخته است. همین امر سبب شده تا کتابخوانان ایرانی انتظار عرضه کتب مشهور به‌چاپ‌نرسیده را در مدت زمانی کم از نشر نو داشته باشند. آثار پیشین به چاپ رسیده توسط نشر نو به مدت زمان کوتاهی تجدیدچاپ‌های بعدی را تجربه می‌کنند. نشر نو مجموعه آثار یووال نوح هراری، تاریخ‌دان برجسته، مانند انسان خداگونه و انسان خردمند را برای اولین بار در ایران عرضه کرد. کتبی که با اقبال خوانندگان مواجه شدند. در این کتب هراری با زبانی ساده به طرح مسائل پایه تاریخی می‌پردازد. مسائلی که برای مخاطبانی خواهان دستیابی به فهمی اجمالی درباره تاریخ اعصار اولیه هستند بسیار جذاب می‌باشند.

نشر نو در کارنامه پربار خود تجربه عرضه کتبی این چنین را بسیار دارد. زندگی ۳.۰: انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی از کتب نشر نو هستند که به تازگی به بازار نشر عرضه شده‌اند. مکس تگمارک، استاد فیزیک دانشگاه MIT در این کتاب به مسائلی که در اثر گسترش هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های پیشرفته همانند آن پدیدار شده‌اند می‌پردازد. ما در قیاس با نیاکان خود و نسل‌های قبل با زندگی به شدت متفاوتی روبه‌رو هستیم. زندگی‌ای که سرعت تغییرات در آن بیش از هر زمان دیگری است و شاهد خلق و عمومی‌سازی فناوری‌های مختلفی هستیم. آیا این فناوری‌ها در خدمت بشریت هستند تا زندگی او را بهبود ببخشند و رفاهش را بالا ببرند؟ یا آن که آن‌ها تهدیداتی به همراه دارند و سبب کنترل هر چه بیشتر زندگی می‌شوند؟ مشابه چنین پرسش‌هایی را می‌توان در گستره وسیعی از پیشرفت‌های تکنولوژیک مورد بررسی قرار داد.

مثلاً نشر نو کتابی مهم در عرصه کلان‌داده‌ها را از براین کلگ با نام «کلان داده: چگونه انقلاب اطلاعاتی زندگی ما را دگرگون می‌کند» به چاپ رسانده است. این کتاب نیز در زمره آثار پرفروش قرار دارند و مورد استقبال خوانندگانی واقع شده‌اند که به دنبال آشنایی بیشتر با این فناوری روبه‌پیشرفت هستند. کلگ که به خاطر نوشته‌های علمی‌اش در نیچر و وال‌استریت‌ژورنال تحسین شده است، در کتاب حاضر درکی عمیق‌تر از کلان‌داده بدست می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌سازد که کلان‌داده منجر به تحقق بیشتر مردم‌سالاری شده یا آن که آن را بیشتر تحت کنترل و انقیاد خود درآورده است؟ آیا ارتباط بین اطلاعات و دانش منجر به بهروزی نوع بشر شده‌اند؟ نشر نو به غیر از چنین آثاری که بیشتر در میان خوانندگان دانشگاهی طرفدار دارد، مجموعه‌ای کم‌نظیر از آثار ادبیات داستانی را به زیور طبع آراسته است. در این مجموعه می‌توان آثار برجسته‌ای مانند «مرشد و مارگاریتا» از میخائیل بولگاکف، «همه می‌میرند» از سیمون دوبوار، «رفیق اعلی» از کریستیان بوبن، «فرشته ظلمت» از ارنستو ساباتو و… قابل مشاهده هستند.

علی‌رغم آنکه نشر نو خود را محدود به نویسندگان ادبیات ملیتی خاص نکرده است و از چهار گوشه جهان می‌توان آثار فاخر را در مجموعه‌های آن سراغ گرفت، با این حال یکی از مجموعه‌های ارزشمند این ناشر دیرپای نشر ایران را می‌توان آثار کهن ادبیات ایران با تصحیح‌های معتبر دانست که در قالب‌های چشم‌نواز و جذاب هنری ارائه می‌شوند و خوانندگان قرن چهاردهم شمسی ادبیات ایرانی را به سفری خیال‌انگیز در سرزمین حاصلخیز شعر و نثر ایرانی می‌برند.

نشر نو در حوزه علوم انسانی نیز آثار مهم و جریان‌ساز را شناسایی کرده و آن‌ها را با ترجمه‌هایی اعلا به خوانندگان علاقه‌مند ارائه می‌کند. «قدرت بی‌قدرتان» اثر واتسلاف هاول، فعال سیاسی و نویسنده اهل جمهوری چک است که پس از سالها مبارزه علیه استبداد نظام کمونیستی توانست در کشوری تازه به دموکراسی دست‌یافته عهده‌دار منصب ریاست‌جمهوری شود. هاول در این کتاب نظام توتالیتری را توصیف می‌کند که به آزادی‌های اساسی مردم چنگ انداخته و دروغ و فساد را تبدیل به امری عادی در زندگی می‌کند. هاول که سال‎ها شاهد استیلای این نظام سیاسی بر جمهوری چک بوده و علیه آن مبارزه کرده روایتی دست‌اول از کم و کیف وضعیت چک در طول سالهای اشغال عرضه می‌کند. خوانندگان فارسی‌زبان با ترجمه خشایار دیهیمی قطعاً از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد.

کتاب‌های پرفروش نشر نو

کتاب‌های جدید نشر نو